Yleensä maanantait on tunnetusti enemmän tai vähemmän nihkeitä ja ankeita päiviä. Uus viikko alkaa ja viikonloppuun on helevetin pitkä aika. No, mutta tänään maanantai onkin mukava päivä. Minulla on VAPAATA ensimmäistä kertaa muutamaan kuukauteen. Siis ihan oikeasti vapaata, ei koulua, ei töitä, ei mitään epämukavaa, saan joko olla vaan tai sitten touhuta mitä haluan. IHANAA!!! Työprojekti sattui olemaan suurimmaksi osaksi viikonloppuisin, ja kun kouluviikot lyö siihen päälle niin eipä sitä juuri vapaita päiviä tullut. Kyllä tietää, että vähän liian pitkään on ollut kiirettä ja ressiä. En nimittäin meinaa osata rentoutua ollenkaan! Tai olen kyllä touhuillut (siivonnut ja järjestellyt opinnäytetyöpapereita ja laittanut sänkyvaatteet pyykkiin) mutta koko ajan on tunne että ei kai mulla voi olla vapaata, jotain tässä pitäisi tehdä. Kuten huomaatte, kaikki tekemisenikin ovat liittyneet jotenkin johonkin JÄRKEVÄÄn tekemiseen.. Mutta toisaalta ei se haittaa, koska olen tehnyt kaiken ihan mielelläni. Uskokaa tai älkää, mutta siivoaminenkin alkaa tuntua houkuttelevalta aktiviteetilta kun on muutaman kuukauden ollut niin kiireinen ettei ole ehtinyt/halunnut haaskata kallista kotiaikaa siivoamiseen. Jotenkin on myös kiva yhdistää raskaan projektin jälkeen tällaiset siivoamiset myös mielen siivoamiseen. Kun viimeiset pari viikkoa on ollut yhtä tuskaa ja ahdistusta, varsinkin öisin kun on vain pyörinyt sängyssä, on ihanaa vaihtaa ne sänkyvaatteet nyt pois ja laittaa raikkaat, puhtaat vuodevaatteet tilalle.

Toivon kovasti, että olisin oppinut tästä projektista käytännön taitojen lisäksi myös omaa stressinhallintaa. Olen kova ressaamaan, ja aika usein ressaan aika turhistakin asioista. Sen kun saisi pois niin olisin niin onnellinen. Elämänlaatu paranisi huomattavasti. Tiedän, että tätä muutosta ei voi tehdä kukaan muu kuin minä itse. Siinä on minulla iso asia opittavana. Mutta eiköhän se elämä opeta! On vain itse avoimin mielin.

Nyt jatkan lomapäivääni, ihanaa päivää teille kaikille ja nauttikaa kevään tulosta!