Kerroinkin jo aiemmin että löysin netistä tällaisen punnerrusohjelman ja olen nyt seurannut sen ohjeita pari viikkoa. Ideahan on siis se, että tehdään ensin lähtötasotesti (tehdään niin monta punnerrusta kuin jaksaa) ja tuloksen mukaan seurataan punnerrusohjelmaa. Ohjelma on jaettu kolmeen eri tasoon ja se mitä tasoa alan seurata, riippuu lähtötasotestin tuloksesta. Kun oma taso on tiedossa, seuraan ohjelmaa 6 viikkoa jonka jälkeen minun pitäisi pystyä sataan punnerrukseen ja mikäli vielä oikein ymmärsin niin ne pitäisi pystyä tekemään peräjälkeen ilman taukoa.

Melkoinen lupaus ohjelmalta, en kyllä itse oikein usko vielä tuohon kun vielä kaikista helpoimmalla ohjelmalla jouduin lähteä tekemään punnerruksia (teen niin sanottuja miesten punnerruksia ja aloittelijalle ne on aika raskaita). Ohjelmassa seuraa kahden viikon jälkeen testi, joka taas määrittelee millä ohjelmalla jatketaan siitä eteenpäin. Mikäli tässä testissä ei vielä saa 16 toistoa, täytyy edellistä ohjelmaa tehdä niin monta viikkoa että saa 16 toistoa. Eli jos kehitys ei oikein lähe kulukeen niin vissiin täsä voi mennä aika paljo enempiki aikaa ko 6 viikkoa :D

No niin mutta kuitenki, oon nyt ihte tehny tuota ohjelmaa kaks viikkoa ja päätin suosiolla tehä viikon 2 ohjelman vielä kertaalleen koska en tuota 16 punnerrusta saa vielä. Kehitystä olen kuitenkin huomannut jo tässä ajassa. Olen iloinen että vanha olkapäävammani, joka on tullut keihäänheitosta, ei ole haitannut yhtään tätä projektia. Vioittuneen kohdan ympärillä olisikin hyvä olla vahvat lihakset, jotta ne suojaisivat vaurioituneita niveliä liialta rasitukselta.

Siskoni tekee ohjelmaa myös, mutta raskaammalla ohjelmalla koska hän urheilee vielä aktiivisesti mm. heittolajeissa ja omaa näin ollen jo melko hyvin kehittyneet lihakset yläkropassa.

Minua ei niinkään kiinnosta se päämäärä, että saisin putkeen 100 punnerrusta. Enemmän minua kiehtoo ohjelman mukaisen harjoittelun tuoma voima yläkroppaan sekä tietysti lihakset ;D Ei mutta yläkehoni on aina ollut hieman heikompi kuin alakroppa, johtuen paljolti urheilulajeista joissa jalkoihin on kohdistunut paljon suurempi rasitus kuin yläkroppaan.

Palaan asiaan kun edistyn ohjelmassa! :)